Söndagsbulk - hemmagjorda proteinbars á la Hea

Efter att ha sagt i ungefär ett halvår att jag ska göra de, hade det äntligen blivit dags. Jag begav mig till Kvantum, Frölunda och inhandlade nödvändiga ingredienser. För att sammanfatta experimentet, så måste jag ha gjort fel (bulkig som jag är blev det naturligtvis dubbel sats). Det var tänkt att, enligt receptet likna Snickers, kändes som mjuk pepparkaka. I vilket fall som helst har jag kvällsmat lagad för en hel vecka framöver :)

Här är receptet: 

Heahs egna proteinbars

Jag älskar bars och tänkte prova på att göra egna. De blev faktiskt riktigt goda och mättande!
Du kan välja att ta med eller utan proteinpulver. OM du vill ha proteinpulver i, se till att köpa
ett pulver som tål ugnsvärmen. Perfekt till lunch, äta efter träning eller när man bara är sugen på nåt!
Du kan även utesluta chokladen om du vill ha en nyttigare version.
Tips! Lägg i torkade aprikoser! 

Tid: 15 min, 20 min ugn
Ugn: 175 C


Du behöver:
2 dl Havregryn Fiber
2 dl Mjöl (Helst Fullkorn eller Graham)
1 dl Sojamjöl
1 dl Proteinpulver (alt att du tar 1 dl musli eller 1 dl extra sojamjöl)
1 tsk Bakpulver
2 äggvitor
2-3 krm Kanel
1 tsk Vanillinsocker/Vanilj
1 Msk Mörk sirap
1/2 dl Canderelsocker
1 dl Varmvatten
1 dl Varm mjölk
1 tsk Salt
Hackade hasselnötter
Russin
Linfrön
Solrosfrön
Pumpafrön
Alt. riven kokos

Topping:
100 g Mörk eller ljus Choklad
100 g Vit Choklad
Strö sedan över blåbär, jordgubbar, kokos eller hackade hasselnötter (Det går bra med frysta frukter som du tinar upp innan du lägger de på proteinbaren).

Steg 1, Deg:
Blanda alla torra tillbehör i en skål. Vispa äggvitorna och häll i skålen. Tillsätt mjölk, vatten och sirap.

Steg 2, Grädda:
Forma degen till en fyrkant. Degen ska vara ca 1 cm tjock. Lägg bakplåtspapper på plåten. Grädda i ugn ca 20-25 minuter. Se till att degen fått fin färg innan du tar ut den! Låt svalna.
Skär sedan i bitar, barstorlek (snickersstorlek)

Steg 3, Topping:
Gör ett vattenbad. (En kastrull med varmt vatten, en tom kastull på kastrullen med varmt vatten). Lägg i vit choklad och låt chokladen smälta. Doppa i överdelen på baren. När den vita chokladen är slut, lägg i Mörk choklad och gör samma sak.
Strö sedan över blåbär, jordgubbar, kokos eller hackade hasselnötter. Beroende på vad du gillar.

Steg 4, Låt svalna 
Ställ i kylen och låt svalna.

Se bilder nedan:
 

Epic fail! Mina blev så här:


Kommentarer
Postat av: Hesho

Naw! De ser faktiskt ganska pepparkakiga ut! Hm.. jag tror de var i ugnen för länge? Min ugn kanske inte är den bästa, varav 20-30 minuter är bra, du har kanske en superugn som blir varm efter 10-15 min? Hur smakar de då? Nyttiga är de iallafall! :-)

2010-12-06 @ 00:01:37
URL: http://heahs.blogg.se/
Postat av: alex

Hahaha! Men OJ vad goda de verkar om man läser receptet!

2010-12-08 @ 23:18:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0