Träningsrapport 23/11 -10

Tid: 14:10 - 15:15

Gym: Friskis & Svettis, Eriksberg

Muskelgrupper: Framsida lår/rumpa

Fokus: Knäböj

Betyg: 8/10

Uppvärmning: 5 minuter gång

Det säger väl sig självt - det man vill bli bra på får man träna mycket på. Jag ägnade därför hela benpasset åt knäböj och undersökte hur trött man egentligen kan bli av "bara" en övning. Tack till herr Barnö för sin observation och manande ord...

Hittade upplägget på något träningsrelaterat forum. Principen går, som synes, ut på att man börjar med ett volymfrämjande repetitionsintervall 8-12, följt av styrka och sedan volym återigen.

Knäböj (parallella)
Uppvärmning: 40 x 10
60 x 12
62.5 x 10
65 x 8
85 x 5
90 x 5 glömde andas efter varje repetition
100 x 4
92.5 x 5
70 x 8
67.5 x 10
65 x 12
55 x 20

Både jag och André kunde konstatera att åtminstone de två första repetitionerna i de tunga seten såg bra ut, utan att tappa ryggen.

Det jag tar med mig från passet är Andrés tips:
"Vila" mellan varje repetition. Hitta balansen i ben och bål innan nästa sätts i gång.
Jag tror inte jag överdriver om jag säger att det här kommer förändra min benträningen för all framtid. Innan har jag liksom bara kört på och byggt på med mer och mer mjölksyra.

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0