Träningsrapport 10/9 -10

Tid: 13:40 - 15:40

Muskelgrupper: Axlar/Biceps

Partner: Gustav "Grodslukar'n" Ohlsson

Träningsperiod: Uppstart/teknikträning

Gym: Fysiken, Johanneberg 

Betyg: 8/10

Inledning
Herr Ohlsson messade mig i början av veckan och undrade om jag var sugen på att testa vad hans hemmagym hade att erbjuda. Tvekade först eftersom jag inte var sugen på att betala extra för att träna, utöver det jag betalar på Friskis. När det sedan visade sig att det var Öppet Hus på Fysiken denna vecka tackade jag omedelbart ja till inviten. Vem säger nej till lite umgänge med Ohlle bara så där?!



Väl framme på anläggningen tryckte vi i oss varsin Swe Bar, klämde lite på varandra och därefter gymmet. Jag möts av en stor välfylld lokal, med lika många besökare som det finns fria vikter. Dessvärre stod inte samma muskelgrupper på våra inbördes scheman, men de första övningarna utfördes, icke desto mindre, i princip bredvid varandra.

Uppvärmning: Sittande militärpress 40 x 12 efter avslutat set frågade jag Gusten; "Fan, är den här stången tyngre än vanligt?", och fick svaret "Nej." Upptäcker då att jag lastat på 10 kg på varje sida, inte 5 som planerat. Brukar som bekant ta för vana att värma upp med 12 reps på 30. Nu blev det lika många, men 10 kg tyngre! Det här hade lika gärna kunnat vara ett vanligt set under passet...

(Lyckligtvis har vi ingen film på fadäsen)

Militärpress
50 x 8 faktiskt riktigt nöjd! Lika nöjd som jag är med den senaste tidens ökningar i densamma. Målet att kunna reppa x 8 på 52.5 känns nästan barnsligt nära. Vem vet vad axlarna har att ge om ett halvår lite drygt?

 

57.5 x 1 Epic fail så det skriker om det! Nybörjarmisstaget i uppvärmningen gjorde sig påmint, och det med råge. Det positiva är att jag lyfte mer än jag någonsin gjort i militärspress, banalt eller inte.



45 x 11.5 Den sista reppen blev jag bara ofokuserad och slarvade (så in i bonken!) Även detta ett styrkebesked

Nu resonerade jag som så att det var lika bra att köra på och fortsatte följaktligen med två set --->

47.5 x 4.5 här fanns inte mycket att hämta
42.5 x 7 ...inte här heller

Omvända kabelflies jag är dålig på att träna axelns baksida, idag fick, med det motivet, bli ett undantag
15 x 12
20 x 10 



17.5 x 12
15 x 15

Enligt min mening den bästa övningen för rear deltoids. Anledningen till att jag trots detta använder den så ofta är att jag anser att man får med de fibrerna tillräckligt under ryggpasset.

Enarms kabellyft
20 x 8
17.5 x 12 (trissa bakom kroppen)



17.5 x 12

Axelpress (disc load)
+ 10 kg på varje sida x 12
Partiell + 12.5 kg x 12 



Maskinpress
50 x 7
Drop 55 x 4 + 40 x 6 + 25 x 8  



Gusten, du må vara en av mina allra närmaste vänner. Men för helvete, försök inte kommunicera med mig mitt under pågående set, eller ännu värre; skratta! Detta, det sista setet för axlarna (dessutom av dropkaraktär) blev helt ruinerat. Att du sedan har mage att klaga på att jag ger i från mig lite ljud när jag tar i. Ja, se själva...

Skivstångscurl (z)
30 x 15
35 x 10 



37.5 x 8 + (rak) 18.5 x 10
35 x 8

Sittande hantelcurl
17.5 x 14
15.5 x 16
15.5 x 16

Axoncurls man skulle kunna säga att det är som stående hantelcurl, men med kabelhandtag
20 x 20
25 x 18
30 x 18

Scottcurl
30 x 9.5

Skivstångscurl (rak, dropp)
Stod inte vikterna på så jag körde tre stänger av olika storlek.
Set 1 x 10 + Set 2 x 10 + Set 3 x 10 + 10 snabba, korta

Kommentar
Ja, vad ska man säga. Det tog liiiite längre än tid än brukligt. Men vad kan man förvänta sig när man tränar med en god vän man inte sett på ett tag? Jag får ändå säga, två hela timmar till trots, att det var värt det. Kände på mig redan innan passet att det skulle dra ut på tiden, så fyllde på med både kolhydrater och protein (i form av Body Science Gainer) efteråt. Ökningarna tänker jag inte analysera in i det minsta. Det är bara kul att det går bättre och bättre :)

För övrigt skojj att ha lagt in filmer för första gången. Det var faktiskt inte så svårt som jag trodde vid första anblick. More to come!

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0