Träningsrapport 3/9 -10

Tid: 16:25 - 17:45

Muskelgrupper: Axlar/Biceps

Träningsperiod: Uppstart/teknikträning

Gym: Friskis & Svettis, Eriksberg

Betyg: 9/10

Uppvärmning: Min egen skulderuppvärmning, samt sittande militärpress 30 kg x 12 reps

Inledning
Så begav jag mig till byggnaden som allena format mig under ett antal år, enligt min mening den bästa av sitt slag under Friskis & Svettig regi, Eriksberg. Med två anergidrycker och en portion Rage i kroppen var det (på vägen dit) inget tvekan om att det skulle bli åka av. Den smått stissiga känslan jag upplevde när jag låste dörren och lämnade hemmet övergick under bilfärden till vårdslöshet i trafik. Jag kollade varken backspeglarna, blinkade eller höll hastighetsbegränsningen. Nej, vet du vad, nästa gång räcker det kanske med ett alternativ, antingen energidryck eller Rage (som för övrigt innehåller en mycket hög dos av koffein). Man måste ju faktiskt tänka på att pumpen ska hålla hela livet... NOT!

Väl framme snick-snackade jag med den mycket, jag upprepar, mycket trevliga "receptionisten" i medlemsservice. Jag komponerade passet och dess övningar, klampade in genom spärrarna och satte i gång. Trodde jag...Av en händelse sprang jag på min gamla klasskamrat från första ring. Bla bla och åter bla, men vad ska man göra?

Nej, nog med småprat, bloggen handlar ju trots allt om träning. Passet kan, dels i brist på bättre ord, dels för att fatta mig kort och koncist, sammanfattas i två ord: dropset och pyramidset. Tanken med det tidigare begreppet är att arbeta med båda låga och höga reps, för att på så sätt ta ut muskeln till max. Exempelvis kan man lägga sig på en vikt där man orkar sex repetitioner, följt av en lättare vikt där man orkar 10, för att avsluta med ett lätt, men i sammanhanget ack så tungt, set x 15. Används med fördel i slutet av passet, när kraften redan är på väg att tryta. Motsatsen till dropsetet är det så kallade pyramidsetet. Man försöker alltså göra på exakt samma sätt, fast tvärtom. Äh, ni förstår säkert! Om inte annat lär ni göra det efter dagens session.

Militärpress
55 kg x 3 1/4 reps vad menar du med det, tänker ni. Jo, så här var det. Eftersom det gav mig på ett PB ville jag ha någon bakom mig som kunde hålla koll. Det visade sig vara världens sämsta passare. Jag hade otvivelaktigt en fjärde repetition i kroppen, men då den tog lite längre tid än de andra, som brukligt är, sökte han sina ettriga små händer under stången och lyfte lätt. Filmgalen som jag är bara måste jag citera (halvt) en omtalad, svensk film, Ondskan. Det finns bara ett ord för såna som du (talar till passaren): I-D-I-O-T!
50 kg x 4 reps + 3 snabba i toppläget exprementerade lite under setet.
45 kg x 7 reps + även här med tre partiella reps halvvägs upp
42.5 kg x 8 reps (partiella) + 12.5 kilos hantlar x 12 reps (hela vägen)

Dubbelt hantellyft efter att ha sett mr. Colemans variant i dagarna var jag bara tvungen att testa. Han formade armbågen i en 90 graders vinkel och förde armarna ut från kroppen. Jag själv är van att utföra rörelsen med nästan raka armar. Det här var jäkligt skönt!

15 kg x 10 reps
12.5 kg x 14 reps
15 kg x 8 reps droppat med 6 kg x 15 reps
Mitt livs första pyramidset: 4 kg x 8 reps + 8 kg x 7 reps + 12.5 kg x 6 reps endast marginellt smussel!

Maskinpress har maxat med fullt magasin (67.5) en gång i tiden, men det var som första övning och första set...
37.5 kg x 10 reps
Pyramid: 15 x 12 (partiellt) + 22.5 x 8 (partiellt) + 30 x 2 (+ se halva, snabba) fy fan alltså. Kan inte dra mig till minnas att jag någonsin varit så slut i mina axlar. En tvåa på 30, det är ju för hundra gubbar på samma nivå som när jag började träna. Men då hade jag å andra sidan inte slutfört två set först. Härligt!

Det blev ingen fjärde övning (som brukligt). What the hell! Jag var helt jävla slut, förbrukad, utmattad, you name it. Tro fan det! Målet uppnåt; en schön blandning av hög- såväl som lågreppare. Över till "biccarna."

Uppvärmning skivstångscurl 20 kg x 14 reps

Supine curl



35 kg x 8 reps
32.5 kg x 8 reps

Valde att spara tredje setet, för att förlägga det sist i passet. Drop set, mån tro?

Scottcurl (+ excentrisk rörelse tillbaka sista repetitionen)
37.5 kg x 7 reps
35 kg x 9 reps
40 kg x 5 reps
32.5 kg x 8 reps

Rekord i antal set, varför det sista blev så kasst.

Hammercurl som namnet antyder; tänk dig att du håller i en hammare och utför därifrån en vanlig hantelcurl. Tror även att det kallas pronerat grepp.

15 kg x 16 reps
17.5 kg x 14 reps

Och så var det dags för det vi alla, åtminstone jag själv, bävat för: supine droppen.

30 x 8 + 22.5 x 8 + 15 x 12

Kommentar
Gud, vad kreativ jag kände mig idag. Både dropset och pyramidset under samma pass, har det någonsin förekommit i världshistorien tidigare? Hade lika gärna kunnat trippa runt i en vit rock, så experimentell upplevde jag mig själv.

Nej, nu orkar jag inte skriva mer. Vilket inlägg! Det måste vara för att det är fredagkväll och att jag således har mycket tid att avsätta till sånt här trams.

Imorgon väntar vila och allt som hör vilan till. Vi får se vad dagen har att erbjuda...

Khoda fez
Oscare

 

 




 

 

 

 

 





Kommentarer
Postat av: MQ

Din blogg är riktigt underhållande. verkligen! nu skall jag lägga in den bland mina favoriter.

kämpa på, mannen...

2010-09-07 @ 15:48:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0