Träningsrapport 8/9 -10

Tid: 17:20 - 18:30

Muskelgrupper: Ben/Obliques

Träningsperiod: Uppstart/teknikträning

Gym: Friskis & Svettis, Eriksberg

Betyg: 8/10

Uppvärmning: Löpning 5 minuter

Inledning
Med på tok för lite kvalitativ sömn i kroppen var det svårt att hålla modet uppe på väg till gymmet. Upplevde en av mina värsta nätter på mycket, mycket länge. Egentligen var det inte antalet timmar som var oroväckande lågt, utan det faktum att jag på en vardag låg vaken långt in på småtimmarna. Tankarna bara rusade genom huvudet och jag hade svårt att slappna av.

Som bekant har jag svårt att ändra mina rutiner, så jag var trots detta fast besluten att genomföra dagens pass. Det bristande engagemanget jag talat om tidigare var naturligtvis inte mycket bättre idag, men för en gångs skull har jag visserligen en aning om vad det beror på. Men plötsligt ploppar den upp i min tränings-mp3: One med SHM! Vid flippet i mitten av låten håller till och med den, alltid så lugne Oscar, på att spåra ur. Håret på armarna reser sig, en pirrig känsla infinner sig och när fem minuter på bandet är avklarat ser jag fram emot vad som komma skall; knäböj.

Knäböj tack Axon! Tack för att du finns. Utan dig hade jag aldrig fått upp ögonen för den "ofullständiga" rörelsen. Att jag sedan blev övermodig som få i första setet kan ju inte du hjälpa...

Fullt djup:
50 x 10 lugn och behärskad uppvärmning
80 x 6 gick så långt ner att stången nuddade ställningen. Fan, jag hade velat se ändalykten nudda marken!
85 x 4 benägenheten att låta ryggen avsluta jobbet när det börjar bli tungt kvarstår :/
75 x 6 ... varpå jag valde att köra sex skolboksexempel tio kg lättare.

försöker leva efter devisen form före vikt. Så tidigt som möjligt vill jag nöta in fin teknik; som bekant är det svårt att lära gamla hundar sitta.

Partiellt djup:
100 x 1 snacka om att ta sig vatten över huvudet! Hade troligtvis blivit några repetitioner lite senare...
80 x 12 för just nu handlar det om att lära sig skillnaden på de två avvikande formerna
85 x 12 är lite osäker på om jag går tillräckligt långt ner
90 x 10 och gick därför på känsla

Axon, du hade rätt! Järnvägar, vilken pump jag fick i lårens framsida. Att köra båda varianterna på samma pass känns emellertid lite overkill.

bifogar två rörliga bilder, så ni kan se skillnaden i rörelselängd:


            Full squat                             Squat

ha med i beräkningen att jag vid den partiella knäböjen slutar betydligt tidigare än den högre bilder anger. Inte vet jag, 45 grader?

Benpress (fullt djup)
157 x 12 fanns definitiv potential för ett par till...
177 x 10
197 x 6 + 6 höga, korta

Här talar vi mycket vilja, i synnerhet under andra och tredje set. Var färdig att lägga ner på åttonde respektive fjärde, men körde på för allt vad benen mäktade med.

Benspark
40 x 12 + 15 x 12
47.5 x 8 + 35 x 8 + 22.5 x 12

det här måste vara det optimala tillvägagångssättet för att krama ur det sista i låren. Inte bara det att övningen som sådan möjliggör oerhörd kontakt, med en eller två droppar extra finns det inget mer att önska! Det stavas... 

P-U-M-P

Vadpress (i släde)



117 x 15 + 20 korta, snabba
132.5 x 15 + 15 korta, snabba

var så trött i överbenen att jag knappt lyckades rucka släden ur spärren. Fick till och med ta hjälp av armarna, bara för att göra övningen (för vader!) utförbar...

45 graders side bend
+ 10 kg x 15
+ 10 kg x 15
+ 10 kg x 15

10 kilo känns som den mest gynnsamma belastning i den här träningsformen, i alla fall än så länge. Behövde varken ta hjälp av armarna eller underkroppen.

Kommentar
Jag gjorde det! Jag lyckades genomföra veckans tyngsta pass. Ingen bedrift i sig, men nog så skönt med tanke på utgångspunkten. Ser fram emot fredagen som sjutton, då jag ska göra ett inhopp på Fysiken i stan. Förutom den omväxlande miljön får jag träffa min gode vän, tillika arbetskamrat Gusten. Men i natt har jag en del sömn att ta igen, så nu säger jag
God Natt Katt

 

 






Kommentarer
Postat av: Natha

One med Swedish House Maffia är ju grym!

2010-09-09 @ 21:37:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0