Fredagsmys 25/3 -11

Jag har inte haft en endaste ätardag ännu under den här dieten, som pågått formellt sedan sjunde februari. Så jag kände att det var dags att bättra på depåerna lite...Jag menar, det kan ju inte vara meningen att man ska se tusentals stjärnor så fort man böjer sig för att knyta skorna. Jag åt inte tills jag spydde, men det var åtminstone så jag kände tillstymmelse till mättnad...

Idag bjöd kockan (jag) på en hemmagjord pizza, delvis efter eget recept (Göteborgsposten bidrog med grunderna.)

Gör så här:
1. Lös jästen i fingervarmt vatten. Tillsätt olja och mjöl. Arbeta samman till slät deg som får jäsa 30 minuter.
2. Blanda tomatpuré med basilikapesto och olja. Skiva ost och tomater samt strimla skinkan. Kavla ut degen till fyra portionspizzor alternativt två stora pizzor som täcker hela plåtar.
3. Bred på ett lager tomat- och basilikasås, fördela den skivade osten över och avsluta med skinka och körsbärstomater. Grädda pizzorna i 250 graders ugn cirka 5-6 minuter. Garnera de färdiga pizzorna med färska örter.

Deg
½ paket jäst (25 g)
1 ½ dl ljummet vatten
1 msk olivolja
4 ½ dl fullkornsvetemjöl

Sås
4 msk tomatpuré
1 msk basilikapesto
1 msk olivolja

Fyllning
250 g mozzarella (2 påsar)
300 g skinka (slutade med 400 g)
15 körsbärstomater
Ruccolasallad
Mager ost 5 %
Champinjoner
Oregano


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0