Träningsrapport 2/3 -11

Tid: 1 timme

Träningsform: Kondition - löpning

Gym: Friskis & Svettis, Eriksberg

Betyg: 9/10

Sammanfattning
Har läst på lite under helgen ang. konditionsträningens vara eller icke vare under diet. Det jag kunde utläsa var:
Ja, separat konditionsträning är att föredra under diet
och
optimal fettförbränning sker vid 65 % av VO2-max (syreupptagningsförmåga), vilket motsvarar cirka 75 % av maxpuls. Med den mycket enkla formeln 210 - (0.5 x 21) kan jag konstatera att min maxpuls är 200 hjärtslag/minut. 3/4 av 200 är 150. Under dagens konditionspass satsade jag därför för att landa på 150 jämnt.

Jag började med att promenera fem minuter på 7.0 km/h, vilket resulterade i en puls av 130. När jag sedan började öka farten för att nå 150, gick det hux flux inte att mäta pulsen. Så jag fick köra lite "på känn." La mig på 8.5 km/h, som jag trodde skulle vara lagom. Där låg jag i 55 minuter.

Det kändes förvånansvärt bra. Det elementära är väl i första hand att jag orkade springa så länge, men sedan tror (jag vet, det gör man i kyrkan) jag att jag hamnade nånstans runt 75-80% av maxpuls.

Efter en timme (och cirka 600 brända kalorier) begav jag mig hemåt igen för en välbehövlig lunch.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0